• Menu
  • Skip to right header navigation
  • Przejdź do treści
  • Skip to secondary navigation
  • Przejdź do głównego paska bocznego
  • Przejdź do stopki

Before Header

TEL: +48 604 362 477

CebeS

Rekonstrukcje wypadków drogowych

  • Start
  • O nas
  • Aktualności
  • Oferta
    • Rekonstrukcje wypadków
    • Badania i kosztorysy napraw pojazdów
    • Medycyna sądowa
    • Informatyka śledcza
    • Identyfikacja pojazdu i człowieka
    • Pożarnictwo
    • Inżynieria drogowa
    • Wypadki w rolnictwie
  • Cennik
  • Kontakt
  • Start
  • O nas
  • Aktualności
  • Oferta
    • Rekonstrukcje wypadków
    • Badania i kosztorysy napraw pojazdów
    • Medycyna sądowa
    • Informatyka śledcza
    • Identyfikacja pojazdu i człowieka
    • Pożarnictwo
    • Inżynieria drogowa
    • Wypadki w rolnictwie
  • Cennik
  • Kontakt

Ustalenie stanu technicznego tramwaju

Jesteś tutaj: Strona główna / Aktualności / Ustalenie stanu technicznego tramwaju

11/06/2018 //  by Łukasz Gil

Dnia 11 czerwca 2018 roku na zlecenie Prokuratury przeprowadziłem oględziny, celem których miało być ustalenie stanu technicznego tramwaju, który dzień wcześniej brał udział w tragicznym w skutkach wypadku we Wrocławiu.

Przebieg takich czynności jest wieloetapowy i często nie jest możliwy do zrealizowania jednego dnia. Wezwany na miejsce zdarzenia bezpośrednio po wypadku, po wykonaniu oględzin miejsca zdarzenia i zabezpieczenia tam śladów, polecono przetransportowanie tramwaju do zajezdni celem dalszych, dokładniejszych oględzin pojazdu i procesowego zabezpieczenia śladów zdarzenia. Jedną z najważniejszych sprawą jest zabezpieczenie parametrów ruchu tramwaju zapisanych w formie elektronicznej w komputerze pojazdu. Szczegółowe ustalenia odnośnie stanu technicznego tramwaju przeprowadzane są w obecności specjalnie powołanej komisji MPK. Z tego powodu po wykonaniu czynności koniecznych do wykonania w dniu zdarzenia najczęściej dochodzi do komisyjnego zamknięcia, zaplombowania tramwaju, zapobiegając wejściu do niego kogokolwiek aż do zebrania się komisji powołanej do ustalenia jego stanu technicznego.

Gdy już komisja jest gotowa i zostają zerwane plomby z pojazdu, przeprowadzane są badania nad sprawnością poszczególnych układów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Polegają one na sprawdzaniu każdego układu, elektrycznego ( sprawność zastana, ładowanie, sprawność podczas jazdy), każdego z hamulców uruchamianego zarówno przez motorniczego jak i ewentualnie przez pasażerów ( hamulce awaryjne) czy układu jezdnego oraz zabezpieczeń przed wpadnięciem pieszego pod tramwaj, lub zabezpieczenia zatrzaśnięcia drzwi.


Bardzo ważną kwestią jest także ustalenie widoczności na drogę z perspektywy motorniczego. Istotnym jest z punktu widzenia rekonstrukcji dokonanie dokładnych pomiarów celem ustalenia w jakiej odległości na drodze od tramwaju znajduje się miejsce, w którym motorniczy widzi pieszego, a gdzie widoczności nie ma. Kamery umieszczone na szybach czołowych pojazdów nie oddają przecież tego co widział motorniczy siedzący daleko za dużą konsolą. Kamery te rejestrują i pokazują nam jedynie przebieg zdarzenia. To znaczy dobrze jak one są…. I jak działają.

Po wykonaniu czynności przy tramwaju stojącym, oraz w kanale diagnostycznym przeprowadzane są próby drogowe. Polegają one na technicznym przejeździe tramwaju, w którym znajduje się wyłącznie komisja, rozpędzaniu i hamowaniu z różnymi opóźnieniami. Parametry te są zapisywane i następnie dołączone do protokołu z badań ( oględzin). W czasie jazdy sprawdzana ponownie jest sprawność wszystkich układów, świateł, dzwonków, hamulców awaryjnych, otwierania i zamykania drzwi. Na koniec komisja sporządza z tych czynności odpowiedni protokół, a reszta zadania odnośnie ustalenia, czy stan techniczny pojazdu miał wpływ na powstanie zdarzenia i na jego przebieg należy już do biegłego.

Osobisty udział w takich oględzinach i poznanie szczegółów budowy i działania tramwaju jest nieocenionym źródłem wiedzy przy wydawaniu opinii w sprawach, w których udział biorą tramwaje. W Polsce nie ma już dużo miast mogących pochwalić się tym, że po ich drogach jeżdżą tramwaje, ale tam gdzie można je jeszcze spotkać, często są zaskoczeniem dla innych użytkowników dróg i niestety często dochodzi do zdarzeń z ich udziałem.

Tweetnij
Udostępnij
Udostępnij
0 Udostępnień

Kategoria: Aktualności

mgr inż. Łukasz Gil

Biegły sądowy z zakresu Techniki Samochodowej przy Sądach Okręgowych we Wrocławiu Legnicy i Świdnicy o specjalności kryminalistyczna rekonstrukcja wypadków drogowych, ruch drogowy, potrącenia pieszych, Członek Polskiego Stowarzyszenia Biegłych Sądowych ds. Wypadków Drogowych, Europejskiego Stowarzyszenia Badania i Analiz Wypadków Drogowych (EVU), Stowarzyszenia Mensa. Czytaj Więcej…

Poprzedni wpis « Oględziny miejsca wypadku we Włoszech
Kolejny wpis IV Sympozjum Zegrze 2018 »

Pierwszy Sidebar

Najnowsze artykuły

XVII Konferencja “Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych” – Zakopane, 20-21 września 2021 r.

24/09/2021

Od dnia 18 maja zniesienie większości ograniczeń w działalności Biura

18/05/2020

Opóźnienia w pracy Biura wywołane pandemią choroby COVID-19 wywołanej przez koronawirus SARS-CoV-2

18/03/2020

XVI Konferencja “Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych” Kraków 2019

17/11/2019

IV Sympozjum Zegrze 2018

22/09/2018

Footer

Kontakt

Centralne Biuro Ekspertyz Sądowych
Wrocław (Polska)
+48 604 362 477
biuro@cebes.pl
Konto bankowe: Millenium Bank
89 1160 2202 0000 0003 2891 7375
NIP: 7481509777
REGON: 365549418

Oddział Warszawa

Warszawa (Polska)
+48 604 362 477

Oddział Koszalin

Koszalin (Polska)
+48 604 362 477

Oddział Żary

Żary (Polska)
+48 604 362 477

Oddział Piła

Piła (Polska)
+48 604 362 477

Nasze usługi

  • Rekonstrukcje wypadków
  • Badania i kosztorysy napraw pojazdów
  • Medycyna sądowa
  • Informatyka śledcza
  • Identyfikacja pojazdu i człowieka
  • Pożarnictwo
  • Inżynieria drogowa
  • Wypadki w rolnictwie

Najnowsze artykuły

XVII Konferencja “Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych” – Zakopane, 20-21 września 2021 r.

Od dnia 18 maja zniesienie większości ograniczeń w działalności Biura

Opóźnienia w pracy Biura wywołane pandemią choroby COVID-19 wywołanej przez koronawirus SARS-CoV-2

Własność

Właściciel i zarządzający Biurem:
mgr inż. Łukasz Gil

Więcej o zespole - czytaj dalej...
  • Start
  • O nas
  • Aktualności
  • Cennik
  • Kontakt

Site Footer

Centralne Biuro Ekspertyz Sądowych

Copyright © 2023 CebeS · All Rights Reserved · Projekt i realizacja: Perła Studio

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda