W dniach 20-21 września, po długiej przerwie spowodowanej restrykcjami pandemicznymi wreszcie odbyła się wyczekiwana przez wiele osób związanych z opiniowaniem wypadków Konferencja p.t. “Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych” organizowana przez Instytut Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie. Tematyką konferencji były problemy techniczne i opiniodawcze w wypadkach drogowych oraz medycyna wypadkowa. W sali konferencyjnej zakopiańskiego Hotelu Belvedere zgromadziło się 110 biegłych, rzeczoznawców i osób zainteresowanych tematyką obrad. Po raz pierwszy konferencję czynnie śledzić mogli także uczestnicy on-line, których było kilkadziesiąt osób. Pierwszego dnia obrad firma Cybid przedstawiła to na co wielu biegłych czeka od lat, a więc wprowadzenie do programu VSIM opcji wykonywania symulacji z pieszymi. Do tej pory sylwetka pieszego w programie była wyłącznie obiektem kinematycznym, a od wersji 5,0, która według zapewnień firmy Cybid ma wejść na rynek w formie upgrade’u w październiku tego roku sylwetka pieszego będzie w programie modelem wielobryłowym co pozwoli na wykorzystanie go do symulacji zderzeń z pojazdami. W planach Cybidu pozostaje pojazd jednośladowy, który do tej pory w VSIM 4,0 również jest obiektem kinematycznym. W kuluarowych rozmowach dowiedziałem się także o wprowadzeniu około stu sylwetek 3D pojazdów do programu. Pytany byłem również o opinie na temat wprowadzenia możliwości zamówienia przez biegłego bezpośrednio w Cybid sylwetki 3D konkretnego pojazdu, którego w katalogu nie ma. Opcje takie są rozważane. Z całą pewnością po wejściu na rynek wersji 5,0 aktualizacje będą pojawiać się dość często. Przedstawiono także ciekawe prezentacje, wyniki badań, czy wprowadzone nowe rozwiązania związane z badaniem pojazdów jednośladowych, śladów opon na mokrej nawierzchni przy hamowaniu czy bocznym uślizgu. Prelekcje dotyczył także możliwości uniknięcia zdarzenia podczas jazdy ” na zderzaku”, ingerencji w drogomierze, czy porównania bezlusterkowego systemu Mirror Cam Mercedesa z lusterkami klasycznymi zewnętrznymi. Przedstawiono także wyniki badań dla intensywnego hamowania motocykli na mokrej nawierzchni czy przy dużych prędkościach, a także parametry hamowania pojazdów ciężarowych i autobusów w rekonstrukcji i analizie wypadków. Dopełnieniem były prelekcje z tematów dotyczących niepewności zapisu zmiany prędkości w EDR, błędy w oprogramowaniu sterowania układami mechatronicznymi prowadzące do niebezpiecznych sytuacji oraz omówiono zasady opiniowania w postępowaniach cywilnych dotyczących urazów typu “whiplash”. Przedstawiono także wyniki rekonstrukcji ciekawego i bardzo medialnego w swoim czasie zdarzenia, w którym kierujący samochodem wjeżdżając na “rondo” wybił się w powietrze przelatując na wysokości korony drzew na kilkadziesiąt metrów. Omówiono na tym przykładzie działanie i skuteczność biernych systemów bezpieczeństwa pojazdów oraz to do jakich przeciążeń dochodzi przy upadku z takiej wysokości i jakie to miało konsekwencje dla bohatera omawianego zdarzenia. Konferencja była bardzo ciekawa i bardzo intensywna zwłaszcza dla członków Polskiego Stowarzyszenia Biegłych Sądowych ds Wypadków Drogowych, którzy po prelekcjach na walnym zebraniu wybierali władze stowarzyszenia na kolejną kadencję. Po zebraniu był czas na spotkanie i konsultację z biegłymi z innych rejonów kraju w tym biegłych z IES czy innych stowarzyszeń, wymianę poglądów w tematach trudnych, czy wymianę informacji, sposobów zabezpieczania śladów czy wykonywanie badań przy użyciu ciekawych nowych metod i nowego sprzętu wykorzystanego na miejscach niedawnych tragicznych i medialnych wypadków, które opiniujemy na terenie całego kraju. Trzy dni intensywnej pracy pozwoliły na kilkanaście spotkań, przekazanie i wymianę akt, zabezpieczonych dowodów i konsultację z biegłymi, z którymi opiniuje się w zespołach, zaplanowaniu prac do końca bieżącego roku, a także planów różnej współpracy i rozwoju metod i warsztatu badawczego.
Łukasz Gil