W dniach 21-22 września 2018 roku w Zegrzu k. Warszawy odbyło się IV Sympozjum „ Wypadki drogowe w praktyce biegłych” organizowane jak zawsze przez Polskie Stowarzyszenie Biegłych Sądowych ds. Wypadków Drogowych.
Tematem przewodnim w tym roku były cyfrowe ślady w postaci EDR, a także diagnostyka samochodowa i monitoring wizyjny.
W dniu 21 września na terenie poligonu badawczego Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie przeprowadzona została próba zderzeniowa pojazdu wyposażonego w EDR. Przebieg zdarzenia wyglądał w ten sposób, że doprowadzono do czołowego zderzenia samochodu osobowego marki Ford, który poruszał się z prędkością około 50 km/h i stojącej bez hamulców Toyoty. Dodatkowo w Toyocie na przednim fotelu pasażera zamontowany został fotelik dziecięcy (kołyska) z manekinem dziecka. Całe zdarzenie zostało dokładnie zarejestrowane za pomocą kilku kamer umieszczonych w płaszczyźnie jezdni oraz kilku dronów „zawieszonych” ponad drogą. Po przeprowadzonym zderzeniu, każdy z uczestników mógł sfotografować uszkodzenia pojazdów, a także dokonać pomiarów interesujących go szczegółów. Dane zderzenia zostały przez organizatorów zapisane i poddane analizie.
Na terenie PIMOTu znajdowały się także liczne stanowiska tematyczne, przy których specjaliści z danego zakresu przedstawiali najnowsze metody odczytu i wykorzystania danych EDR oraz wyniki innych badań przeprowadzonych przez PIMOT.
Następnie uczestnicy przemieścili się na teren hotelu w Zegrzu, gdzie zaplanowana została część wykładowa. Odbyły się tam liczne prezentacje z tematów związanych ze śladami pozostawionymi w sterownikach pojazdów. Zagadnienia te dotyczyły między innymi tego jaki jest status EDR w Europie, jak odczytać dane EDR z pojazdów, oraz ich wykorzystanie w rekonstrukcji wypadku.
Drugiego dnia już wyłącznie na terenie sali wykładowej w Zegrzu, liczni zaproszeni goście zaprezentowali wyniki badań z obszarów wykorzystania danych zapisanych w sterownikach pojazdów, które to są przydatne podczas rekonstrukcji, poddano analizie materiały z nagrań wideo pochodzących z pojazdów oraz z kamer monitoringu oceniając je jako istotne dowody rzeczowe wpływające na możliwość odtworzenia zdarzenia. Zaprezentowano również liczne prezentacje odnośnie dynamiki hamowania pojazdów ciężarowych i autobusów na torze prosto i krzywoliniowym, a także poruszone zostały zagadnienia odnoszące się do parametrów ekstremalnego hamowania samochodów dostawczych o DMC do 3,5 t.
Dopełnieniem dnia były wykłady na temat analizy danych z tachografów cyfrowych, a także wiarygodności małych prędkości rejestrowanych przez te urządzenia.
Wykłady i prezentacje jak zwykle odbywały się w koleżeńskiej atmosferze i nie brakowało wymiany poglądów pomiędzy ekspertami oraz dyskusji nad doświadczeniem zdobytym podczas własnej pracy.